Wat is 'coning' en waarom hechten we hier best belang aan.

Coning is een fenomeen dat kan ontstaan tijdens de zwangerschap waarbij de buik zich zoals een tent of tuitje vormt. Dit kan je zien als je bijvoorbeeld rechtstaat van lig naar zit en je de rechte buikspieren aanspreekt, iets zwaars optilt of tijdens oefeningen.



Het mechanisme achter het fenomeen coning


De zone waar de buikspieren met elkaar verbonden zijn op de middellijn heet de ‘linea alba’. Dit is een bindweefselstrook en zal gedurende de zwangerschap steeds meer en meer uitrekken om plaats te maken voor de baby. Dit uitrekken van de linea alba is een natuurlijk proces dat voorkomt bij iedere zwangere vrouw. De zwangerschapshormonen helpen hierbij een handje want deze zorgen voor het soepeler worden van structuren zoals bindweefsel waardoor dit proces van uitrekken vlotjes kan verlopen.

En gelukkig heeft ons lichaam de capaciteit om te groeien en plaats te maken voor de steeds groter wordende baby. We willen en zullen dit proces zeker niet tegenwerken. Wél willen we deze fragiele bindweefselstrook sparen en dus is het aan ons om geen extra druk op deze bindweefselstrook te zetten!


Indien we de linea alba toch té hard belasten, door bijvoorbeeld ongecontroleerde oefeningen, een belastende houding, een verkeerde tiltechniek of een fout ademhalingspatroon te gebruiken, dan kan de intra-abdominale druk (dit is de druk in de buik) stijgen met coning tot gevolg.

Coning is dus een aanwijzing voor ons lichaam dat de intra-abdominale druk té hoog is waardoor zwakke zones; zoals de linea alba, extra belast worden. Pure fysica, want druk zoekt steeds de weg van de minste weerstand en de linea alba is tijdens de zwangerschap veel fragieler dan gewoonlijk.

En dit willen we vermijden aangezien een repetitieve overdruk op de linea alba voor kwalen zoals een diastase kan zorgen. Een diastase is een blijvende verwijding van de rechte buikspieren na de zwangerschap. (Nota: het is belangrijk te vermelden dat een diastase niet enkel door coning ontstaat, er zijn nog een heleboel andere factoren die mede verantwoordelijk zijn. Hierover kan je meer vinden in het blogartikel: ‘Wat is een diastase en kunnen we dit voorkomen?’)



Kijk eens naar de vorm van je buik tijdens bewegingen of gebruik een spiegel tijdens het trainen. Zie je een tuitje verschijnen op de buik? Coning vertelt ons dat er overdruk is in de buik en op de buikwand en dit signaal gebruiken we om aanpassingen te doen in het dagelijks leven en tijdens workouts.



Hoe zorgen we concreet voor een goede drukverhouding?

  • Door het toepassen van een correcte houding; we willen een mooie neutrale wervelkolom en geen doorzakte houding in stand of in zit en ook tijdens oefeningen houden we steeds rekening met onze houding.

  • Door transfers uit te voeren op een niet belastende manier; denk maar aan eerst op je zij te rollen alvorens je uit bed komt in plaats van zoals een sit-up recht te komen waarbij je veel druk zet op de buik.

  • Door het aanleren van een correcte ademhaling; dit is een ' diafragmale ademhaling' waarbij je je middenrif mooi gebruikt en je de buik en flanken openzet.

  • Door gebruik te maken van een correcte ademhaling tijdens het heffen of tillen.

  • Door de spieren van je diepe core extra te trainen en in te zetten tijdens het dagelijks leven. Hierbij speelt ademhaling weer een cruciale rol!

  • Door oefeningen aan te passen waardoor we rekening houden met ons lief zwangere lijf.


Ik leg je stap voor stap de werking van je core uit in het online programma ‘KRACHTIG ZWANGER’. Je krijg alle do's en don'ts, met beeldmateriaal en alle informatie dat je nodig hebt, workouts & workins voor een hele zwangerschap lang! Dit om zowel op korte als lange termijn kwalen te vermijden en je krachtig te voelen. Knowledge is power!