Voordelen van coretraining tijdens de zwangerschap.

Sporten tijdens de zwangerschap biedt voordelen voor jouw lijf dat volop in verandering is en voor je mini!

Welkom op deze eerste blogpost! Klaar om jullie te laten overrompelen met goed nieuws?! Want sporten tijdens de zwangerschap mag, kan en wordt steevast aangeraden. Hier komen de voordelen:


1. Het zorgt voor connectie met je core en laat het vertrouwen stijgen.


Om een goede controle te hebben over je core is het in eerste instantie belangrijk kennis te hebben over je lichaam; over de spieren van de core en hoe deze samenwerken. Eens je je lichaam goed kent en de connectie met je core kan maken, zal je bewuster kunnen omgaan met lichamelijke veranderingen. Je weet waar je lichaam nood aan heeft en hoe je je lichaam het meeste comfort kan bieden.

Kennis over je lichaam geeft bewustwording en laat het vertrouwen stijgen. Knowledge is power!

2. Je zal minder last hebben van zwangerschapskwalen.

Tijdens de zwangerschap verandert er een heleboel in je lichaam; je houding verandert, het lichaamszwaartepunt verplaatst zich, hormonen die je bindweefsel lakser maken, circuleren, enzovoort. Door deze veranderingen kunnen kwalen zoals bekkenpijn, urineverlies en lage rugpijn ontstaan.

De diepe core functioneert als een natuurlijk korset. Als we dit korset krachtig en functioneel houden, zullen heel wat kwalen vermeden en genezen worden!

3. Coretraining vermindert de kans op een blijvende en ernstige diastase na de zwangerschap. Aan het einde van de zwangerschap wijken de rechte buikspieren wat uit elkaar. Je lichaam maakt op deze manier plaats voor je baby. De bindweefselstrook, de linea alba, die je buikspieren op de middenlijn met elkaar verbindt, rekt uit.

We willen en zullen dit proces niet tegengaan, maar we willen geen overmatige druk op deze fragiele bindweefselstrook zetten zodat een ernstige en blijvende diastase vermeden wordt.

Dit doen we door de diepe core op een correcte manier te trainen en deze ook correct te gebruiken in het dagelijks leven. Hierdoor zal je de druk in de buik onder controle houden waardoor er geen extra druk op de bindweefselstrook ontstaat. Hierbij spelen houding en ademhaling een cruciale rol.


4. Coretraining zorgt voor een betere lichaamshouding.

Hoe boller je buikje wordt, hoe meer compensaties je zal opzoeken om je recht te houden. Vaak schakelen vrouwen hun bilspieren uit, komt er spanning op de hele rug en worden de schouders naar voor gehouden. Als je je diepe core traint samen met andere belangrijke spiergroepen, zoals bijvoorbeeld de bilspieren, zal je beter in staat zijn je houding te verzorgen. Een goede houding zorgt op zijn beurt weer voor minder fysieke kwalen en zelfs voor een betere functie van de bekkenbodemspieren!


5. Het helpt bij de bevalling.

Bevallen is enorm krachtig, bereid je lichaam hierop voor door onder andere te blijven bewegen en te blijven connecteren met je core.

Zo zijn een soepel bekken, een goed functionerende core en bekkenbodem, een goede conditie en een correcte ademhaling de ingrediënten voor een vlotte bevalling.

We willen tijdens de arbeid en de persfase een bekkenbodem in volledige ontspanning en het werk laten voor de baarmoeder en de dwarse buikspier. Als je dus controle hebt over de spieren van je core, zowel over het op- als het ontspannen, zul je een vlottere bevalling hebben.


6. Het draagt bij aan het postnataal herstel.

Als je je lichaam leert kennen tijdens de zwangerschap en vertrouwt raakt met coretraining, zal je postpartum de connectie met je lichaam sneller kunnen opbouwen en dus sneller herstellen.


7. Voordelen voor je mini.

En last but not least! Als wij vrouwen sporten, plukken onze baby's er de vruchten van mee. Want beweging zorgt voor een gezonde groei van de placenta, ook wel de moederkoek genoemd. En via deze moederkoek krijgt de baby een boost van voedingsstoffen en zuurstof naar binnen.

Ook creëren we meer ruimte aan het bekken. Zeker in het derde trimester is dit aangenaam voor de baby want zij hebben graag voldoende ruimte om naar hartenlust te blijven zwemmen en groeien.

Doe iets comfortabel aan, rol je matje uit en geniet van de voordelen!


Wil je graag meer weten over coretraining tijdens de zwangerschap? In het programma 'KRACHTIG ZWANGER' van de workin moms vind je informatie en specifieke workouts die je kunnen helpen om zeer bewust en gecontroleerd je lichaam te versterken.